


Bedrijfsnieuws
Home Straatpraat Bedrijfsnieuws Falco sponsort 'Nederland - Uit voorraad leverbaar'

Wat is er zo typisch Nederlands aan de winkelstraten en pleinen in ons land? Hoe worden ze ontworpen? Om hier achter te komen, maakte fotograaf Hans van der Meer foto's van binnensteden. Grote steden als Amsterdam, Den Haag en Eindhoven sloeg hij over. De winkelstraten van Boskoop, Raalte en Winschoten fotografeerde hij wel. Waarom?
Omdat het karakter van een land juist daar, in middelgrote steden, het beste naar voren komt. Wat op het eerste gezicht een doodnormale straat lijkt, is vaak het resultaat van jarenlang plannen maken, herontwerpen, discussiëren en - ook al zo typisch Nederlands - compromissen sluiten. Van 21 januari tot en met 1 april 2012 staan de foto's van Hans van der Meer centraal in de tentoonstelling 'Nederland- uit voorraad leverbaar'. Bij de tentoonstelling verschijnt een gelijknamig boek.
‘Mechanisme in een cultuur'
Vooral buiten de grote steden is de laatste decennia veel gebouwd in ons land. Plaatsen als Hoofddorp, Hellevoetsluis en Heerhugowaard zijn vertienvoudigd in inwonertal. De centra van deze plaatsen zijn door de jaren heen steeds opnieuw vormgegeven en ingericht met straatmeubilair door ambitieuze architecten, ondernemers, gemeenteraden en vastgoedontwikkelaars.
Regelgeving, gezond verstand, smaak, toeval en ambitie hebben het er steevast met elkaar aan de stok. Het resultaat is een fascinerend compromis tussen verschillende benaderingen en belangen. De herkenbaarheid is groot, evenals de uitwisselbaarheid.
Over dat mechanisme in een cultuur gaat ‘Nederland - uit voorraad leverbaar'. Hans van der Meer laat met dit project zien hoe Nederland er nu uitziet. En impliciet stelt hij de vraag waarom dat zo is.
Falco maakt en levert al jaren allerlei straatmeubilair voor gemeenten, reden voor Hans van der Meer om ons te benaderen voor medewerking aan zijn tentoonstelling en boek.
Als Falco vonden we dit een mooie manier om dat te laten zien, dit is tenslotte één van de vakgebieden waar we bij Falco ons mee bezig houden. Daarom sponsort Falco de tentoonstelling met straatmeubilair en hebben we productfoto's uit ons fotoarchief beschikbaar besteld voor Hans van der Meer's gelijknamige publicatie.
Tentoonstelling
De tentoonstelling in de grote zaal van het NAi bestaat uit twee verdiepingen. Het open landschap van de bovenvloer wordt gebruikt voor de groot formaat fotowerken van Hans van der Meer, die zwevend in een anoniem landschap worden gepresenteerd. Op de benedenvloer worden productfoto's van straatmeubilair en citymarketingslogans getoond als gereedschap van ‘citybranding' die de dromen en ambities van gemeenten verraadt. Om de ervaring compleet te maken wordt ook straatmeubilair het museum in gehaald. U kunt de tentoonstelling van 21 januari t/m 1 april bezichtigen.
Publicatie ‘Nederland- uit voorraad leverbaar'
Bij de tentoonstelling verschijnt bij YdocPublishing de gelijknamige publicatie van Hans van der Meer waarin een aantal productfoto's van Falco zijn opgenomen.
Nederland wil in 2050 een circulaire economie hebben. In 2030 moet Nederland al 50% minder primaire grondstoffen (mineralen, metalen en fossiel) gebruiken. Dat is een grote uitdaging. Onze Circulair Manager John Wermink denkt graag mee hoe u Falco producten voor de buitenruimte circulair kunt inzetten. Ons eigen ontwerpteam kan producten zo ontwerpen dat ze eenvoudig te demonteren zijn. Bij de Falco hoofdvestiging worden de producten gecontroleerd en gerepareerd, refurbished of gerecycled. Deze producten worden door Falco opnieuw aangeboden en gaan zo hun tweede of zelfs derde leven in. Op die manier blijft de waarde van het materiaal en de gedane arbeid behouden.
Milieukostenindicator
Naast de producten die we een tweede leven geven, doen we onderzoek naar het gebruik van biobased materiaal in ons straatmeubilair. Tevens hebben we software aangeschaft om de milieukosten van onze producten te berekenen. De milieukostenindicator (MKI) is een indicator die de milieu-impact van een product uitdrukt in euro's. Het weegt alle relevante milieueffecten die ontstaan tijdens de levenscyclus van een product en telt deze op tot een enkele score. De MKI, ofwel de schaduwprijs van een product, is een makkelijke manier om de milieu impact van producten of projecten te vergelijken en communiceren.
Meer weten?
(0546) 55 44 44 j.wermink@falco.nl


Falco's adviseurs staan klaar om u telefonisch of tijdens een bezoek te adviseren. Ook sturen zij graag op uw verzoek gedetailleerde informatie toe.
Blijf op de hoogte van onze laatste producten en schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!