


Bedrijfsnieuws
Home Straatpraat Bedrijfsnieuws Falco sponsort Award Beste Openbare Ruimte 2012

Voor het vierde jaar op rij organiseert Stedelijk Interieur de Award Beste Openbare Ruimte, die dit jaar wordt gesponsord door Falco. Meld nu de beste openbare ruimte van Nederland aan!
Aan de Falco Award Beste Openbare Ruimte 2012 kunnen alle openbare ruimtes deelnemen die voldoen aan de randvoorwaarden voor inzending. Een vakkundige jury bepaalt welke inzendingen worden opgenomen op de shortlist en beoordeelt deze aan de hand van de criteria die zij opstelt. De top 3 wordt vervolgens uitgenodigd om zich te presenteren aan de jury en aan de hand van deze presentatieronde kiest de jury de winnaar.
Wat valt er te winnen? De gehele shortlist wordt opgenomen in vakblad Stedelijk Interieur; de winnaar verdient aandacht in de vorm van een artikel in het blad. De genomineerden ontmoeten de vakjury en worden uitgenodigd voor het Nationaal Openbare Ruimte Congres. De winnaar ontvangt hier – ten overstaan van ruim driehonderd vakgenoten – de prijs en sponsor Falco stelt een fysiek aandenken voor de winnende openbare ruimte beschikbaar. Maar bovenal mag deze openbare ruimte zich beroepen op de titel ‘Beste Openbare Ruimte van Nederland’. Openbare ruimtes die eerder deze titel wonnen, zijn Park Sonsbeek in Arnhem (2010), de Kralingse Plas in Rotterdam (2007) en de wijk Egelshoek in Heiloo (2005).
Falco sponsoring
Falco, internationaal ontwikkelaar, producent, importeur en exporteur van duurzaam straatmeubilair, sponsort de award van 2012. ‘Met als leidend motto “Voor een mooiere buitenwereld” was het voor ons geen grote stap om sponsor te worden van de Award Beste Openbare Ruimte 2012. Immers, de openbare ruimte is ons werkterrein. Wij maken er producten voor die uitblinken in functionaliteit, vormgeving, duurzaamheid en levensduur. Dat is onze bijdrage aan het publieke domein en haar bezoekers. Een opvallend initiatief of project dat de buitenwereld ook mooier maakt, prijzen we daarom van harte met deze Falco Award Beste Openbare Ruimte 2012!’
Criteria
Alle openbare ruimtes in Nederland komen in aanmerking voor de Falco Award Beste Openbare Ruimte 2012. Openbare ruimte wordt hier gedefinieerd als elke vrij toegankelijke verblijfsruimte (publiek of privaat) binnen het bebouwde gebied van een stad, plaats of dorp. Ruimtes met een sterke verkeersfunctie (die de andere functies zeer sterk overheerst) vallen niet onder deze definitie.
De openbare ruimte moet zich binnen de bebouwde kom bevinden. Inzendingen moeten over één geografisch af te bakenen gebied gaan (dus bijvoorbeeld niet over een verzameling postzegelparken, maar wél over een grachtengordel).
Inzending
De inzending moet voor 19 juli 2012 worden verstuurd via een volledig ingevuld aanmeldformulier 2012 en kan per mail worden verstuurd aan redactie@stedelijkinterieur.com o.v.v. Falco Award Beste Openbare Ruimte 2012, of per post aan:
Elba Media o.v.v. Falco Award Beste Openbare Ruimte 2012
Paulus Borstraat 41
3812 TA Amersfoort
>> Onvolledig ingevulde formulieren worden niet meegenomen in de beoordeling.
Vakjury
De vakjury – die wordt samengesteld uit een brede groep professionals op het gebied van openbare ruimte – beoordeelt de inzendingen op basis van de criteria die zij samenstelt. De jurysamenstelling wordt binnenkort bekend gemaakt.
De winnaars van de Falco Award Beste Openbare Ruimte 2012 worden bekendgemaakt tijdens het Nationaal Openbare Ruimte Congres op 6 december 2012.
Nederland wil in 2050 een circulaire economie hebben. In 2030 moet Nederland al 50% minder primaire grondstoffen (mineralen, metalen en fossiel) gebruiken. Dat is een grote uitdaging. Onze Circulair Manager John Wermink denkt graag mee hoe u Falco producten voor de buitenruimte circulair kunt inzetten. Ons eigen ontwerpteam kan producten zo ontwerpen dat ze eenvoudig te demonteren zijn. Bij de Falco hoofdvestiging worden de producten gecontroleerd en gerepareerd, refurbished of gerecycled. Deze producten worden door Falco opnieuw aangeboden en gaan zo hun tweede of zelfs derde leven in. Op die manier blijft de waarde van het materiaal en de gedane arbeid behouden.
Milieukostenindicator
Naast de producten die we een tweede leven geven, doen we onderzoek naar het gebruik van biobased materiaal in ons straatmeubilair. Tevens hebben we software aangeschaft om de milieukosten van onze producten te berekenen. De milieukostenindicator (MKI) is een indicator die de milieu-impact van een product uitdrukt in euro's. Het weegt alle relevante milieueffecten die ontstaan tijdens de levenscyclus van een product en telt deze op tot een enkele score. De MKI, ofwel de schaduwprijs van een product, is een makkelijke manier om de milieu impact van producten of projecten te vergelijken en communiceren.
Meer weten?
(0546) 55 44 44 j.wermink@falco.nl


Falco's adviseurs staan klaar om u telefonisch of tijdens een bezoek te adviseren. Ook sturen zij graag op uw verzoek gedetailleerde informatie toe.
Blijf op de hoogte van onze laatste producten en schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!