Back to top
Tawk.to

Blog

Home Straatpraat Blog Straatpraat #7 Laten wij Nederlanders het stallen van ons stalen ros wel sturen?

Straatpraat #7 Laten wij Nederlanders het stallen van ons stalen ros wel sturen?
fietsparkeren fietsen fietskluis buurtfietsenstalling
Blog 29 apr 2021

Weesfietsen en andere problemen met fietsparkeren

Dat treffende beeld van een verroeste fiets zonder zadel en voorwiel, die met een kettingslot aan de reling van de brug over de gracht is vastgemaakt. Nederlandser kan bijna niet. Het kost gemeenten inmiddels handenvol geld om al deze zogenaamde ‘weesfietsen’ op te ruimen. In heel Nederland werden er vorig jaar 152.000 weggehaald; waarvan 73.000 alleen al in Amsterdam. Gemeenten willen op die manier de overlast van geparkeerde fietsen indammen. En overlast is er. Vooral in de oudere wijken, met veel etagewoningen en weinig stallingsruimte, zijn er duizenden klachten per jaar en bij trein- en busstations struikel je bijkans over de her en der geparkeerde fietsen.

Is betalen voor parkeren de oplossing?

Hoe vanzelfsprekend is het eigenlijk dat de gemeentelijke overheid of OV-aanbieders met fietsparkeervoorzieningen de overlast (en diefstal) proberen te beteugelen? Laten wij ons, als het ultieme fietsvolkje van de wereld, wel sturen als het gaat om het parkeren van ons stalen ros? Zouden we bereid zijn ervoor te betalen als de voorzieningen degelijk en betrouwbaar zijn? Grote, betaalde fietsenstallingen bewijzen van wel. Maar veel kleinschaliger, in een straat, op een plein, in een wijk? Wat dan? We hebben als Falco inmiddels ervaring met betaald fietsparkeren in woongebieden in het Verenigd Koninkrijk en vooral in Londen. Met onze FalcoPods, afsluitbare fietsoverkappingen met vijf afzonderlijke plaatsen. Die worden, meestal in samenwerking met een ‘borough’ {(deel-)gemeente} geplaatst en in abonnementsvorm op jaarbasis verhuurd. De huurder betaalt een eenmalig sleutelgeld plus een jaarlijks bedrag. Dat concept is zeer succesvol, maar allicht hebben Britten een andere, bovenal warmere band met hun rijwiel. Kijk hier voor meer achtergrondinformatie.

Is innovatie het antwoord? Of toch mentaliteitsverandering?

Een fietsenstandaard met een parkeermeter, net als we voor auto’s kennen? Duidelijke afgezette en goed gemarkeerde fietsparkeervakken met toegangscontrole en betalingsmogelijkheid? Meer veilige parkeervoorzieningen voor de veel duurdere e-bikes inclusief oplaadmogelijkheden? De grond in of de lucht in? (O.a. in Japan kan men op die manier de fiets parkeren. De fiets wordt zonder tussenkomst van mensen door een ‘robot’ weggebracht en ook weer opgehaald.) Ideeën te over; maar de weg van idee naar concreet product is lang en bezaaid met obstakels. Of: moeten we toch de fietser aanspreken op zijn haar parkeergedrag en een mentaliteitsverandering bewerkstelligen? Ideeën of suggesties? Geef gerust uw reactie hieronder.


0 reacties


Geef een reactie


Wij staan (of zitten) voor u klaar!

Falco's adviseurs staan klaar om u telefonisch of tijdens een bezoek te adviseren. Ook sturen zij graag op uw verzoek gedetailleerde informatie toe.

(0546) 55 44 44 info@falco.nl Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze laatste producten en schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!