


Blog
Home Straatpraat Blog Straatpraat #7 Laten wij Nederlanders het stallen van ons stalen ros wel sturen?

Weesfietsen en andere problemen met fietsparkeren
Dat treffende beeld van een verroeste fiets zonder zadel en voorwiel, die met een kettingslot aan de reling van de brug over de gracht is vastgemaakt. Nederlandser kan bijna niet. Het kost gemeenten inmiddels handenvol geld om al deze zogenaamde ‘weesfietsen’ op te ruimen. In heel Nederland werden er vorig jaar 152.000 weggehaald; waarvan 73.000 alleen al in Amsterdam. Gemeenten willen op die manier de overlast van geparkeerde fietsen indammen. En overlast is er. Vooral in de oudere wijken, met veel etagewoningen en weinig stallingsruimte, zijn er duizenden klachten per jaar en bij trein- en busstations struikel je bijkans over de her en der geparkeerde fietsen.
Is betalen voor parkeren de oplossing?
Hoe vanzelfsprekend is het eigenlijk dat de gemeentelijke overheid of OV-aanbieders met fietsparkeervoorzieningen de overlast (en diefstal) proberen te beteugelen? Laten wij ons, als het ultieme fietsvolkje van de wereld, wel sturen als het gaat om het parkeren van ons stalen ros? Zouden we bereid zijn ervoor te betalen als de voorzieningen degelijk en betrouwbaar zijn? Grote, betaalde fietsenstallingen bewijzen van wel. Maar veel kleinschaliger, in een straat, op een plein, in een wijk? Wat dan? We hebben als Falco inmiddels ervaring met betaald fietsparkeren in woongebieden in het Verenigd Koninkrijk en vooral in Londen. Met onze FalcoPods, afsluitbare fietsoverkappingen met vijf afzonderlijke plaatsen. Die worden, meestal in samenwerking met een ‘borough’ {(deel-)gemeente} geplaatst en in abonnementsvorm op jaarbasis verhuurd. De huurder betaalt een eenmalig sleutelgeld plus een jaarlijks bedrag. Dat concept is zeer succesvol, maar allicht hebben Britten een andere, bovenal warmere band met hun rijwiel. Kijk hier voor meer achtergrondinformatie.
Is innovatie het antwoord? Of toch mentaliteitsverandering?
Een fietsenstandaard met een parkeermeter, net als we voor auto’s kennen? Duidelijke afgezette en goed gemarkeerde fietsparkeervakken met toegangscontrole en betalingsmogelijkheid? Meer veilige parkeervoorzieningen voor de veel duurdere e-bikes inclusief oplaadmogelijkheden? De grond in of de lucht in? (O.a. in Japan kan men op die manier de fiets parkeren. De fiets wordt zonder tussenkomst van mensen door een ‘robot’ weggebracht en ook weer opgehaald.) Ideeën te over; maar de weg van idee naar concreet product is lang en bezaaid met obstakels. Of: moeten we toch de fietser aanspreken op zijn haar parkeergedrag en een mentaliteitsverandering bewerkstelligen? Ideeën of suggesties? Geef gerust uw reactie hieronder.
4 reacties
Nederland wil in 2050 een circulaire economie hebben. In 2030 moet Nederland al 50% minder primaire grondstoffen (mineralen, metalen en fossiel) gebruiken. Dat is een grote uitdaging. Onze Circulair Manager John Wermink denkt graag mee hoe u Falco producten voor de buitenruimte circulair kunt inzetten. Ons eigen ontwerpteam kan producten zo ontwerpen dat ze eenvoudig te demonteren zijn. Bij de Falco hoofdvestiging worden de producten gecontroleerd en gerepareerd, refurbished of gerecycled. Deze producten worden door Falco opnieuw aangeboden en gaan zo hun tweede of zelfs derde leven in. Op die manier blijft de waarde van het materiaal en de gedane arbeid behouden.
Milieukostenindicator
Naast de producten die we een tweede leven geven, doen we onderzoek naar het gebruik van biobased materiaal in ons straatmeubilair. Tevens hebben we software aangeschaft om de milieukosten van onze producten te berekenen. De milieukostenindicator (MKI) is een indicator die de milieu-impact van een product uitdrukt in euro's. Het weegt alle relevante milieueffecten die ontstaan tijdens de levenscyclus van een product en telt deze op tot een enkele score. De MKI, ofwel de schaduwprijs van een product, is een makkelijke manier om de milieu impact van producten of projecten te vergelijken en communiceren.
Meer weten?
(0546) 55 44 44 j.wermink@falco.nl


Falco's adviseurs staan klaar om u telefonisch of tijdens een bezoek te adviseren. Ook sturen zij graag op uw verzoek gedetailleerde informatie toe.
Blijf op de hoogte van onze laatste producten en schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!
Henryembet:
maandag 10 juli 2023 05:11:46
useful source
[url=https://buyfakemoney.net]Money for sale[/url]
Christinamock:
dinsdag 18 juli 2023 07:48:29
Ηoiǃ
Ιk heb gemerkt dat veel jongens dе vооrkeur gеven ааn gewone mеіsϳes.
Ιk juісh de mаnnen toe dіe de bаllеn hаdden om vаn de liefde van veеl vrоuwеn tе gеniеten en dеgenе tе kіеzen wааrvаn hіj wist dаt die zіϳn bеѕte vrіend zou zіϳn tіϳdenѕ het hоbbeligе еn gеkkе dіng dаt het leven hееt.
Ik wilde dіe vriеnd ziϳn, niеt allеen eеn stаbіele, betrоuwbare en saаіe huіsvrouw.
Ιk bеn 27 jaar оud, Сhristіnа, uit Tѕjeсhіë, kеn оok de Εngеlse tааl.
Ноe dan ооk, je kunt mіjn рrоfіеl hіer vіnden: http://terssoftgawless.ml/idi-59049/
IDLawrence:
donderdag 17 augustus 2023 14:46:08
buy cheap viagra
Javierjic:
vrijdag 8 september 2023 03:29:18
przekierowany tutaj https://polska-poezja.com/